Followers

VIDEO - Mirza & Qasehati Birthday Bash

Saturday, April 16, 2011

Resepi : Kueh Tiaw Goreng Basah

Act nak masak char kue tiow..hehe tapi mana ada kicap spesel dia tu..so aku buat cara aku sendiri je la..tu yg jadi kueh tiaw goreng basah tu hehe..

kue tiow

My Kueh Tiaw Goreng Basah – ala2 Char Kueh Tiaw lah ni ekeke

 

Bahan – bahan :

  • Kueh Tiaw
  • Kicap Pekat
  • Kicap Manis
  • Minyak Bijan setitik dua
  • Bawang merah
  • Bawang Putih
  • Cili kering kisar
  • Kucai
  • Taugeh
  • Udang
  • Air stok udang (kulit udang direbus seketika)
  • Bawang goreng
  • Cili api diracik (nak pedas)
  • Telur
  • Minyak masak utk menumis
  • Garam & perasa

 

Cara-cara :

  1. Panas kan minyak masak & beberapa titik minyak bijan.
  2. Tumiskan bawang merah & putih yg diracik halus sampai naik bau.
  3. Tumis kan cili kering sehingga masak & daun kucai.
  4. Masukkan kicap manis & kicap pekat.
  5. Masukkan udang & kemudian stok air udang.
  6. Letakkan garam & perasa.biarkan ia mendidih seketika.
  7. Masukkan beberapa biji telur..sehingga kuah nampak pekat.
  8. Masukkan kueh tiow yang telah dibasuh bersih.
  9. Gaul rata..masukkan taugeh, kemudian terus tutup api.
  10. Hidangkan bersama cili api potong & bawang goreng, ada cili jeruk, lagi sedap!

 

kue tiow 2

SELAMAT MECUBA!

 

korang suka makan kueh tiaw tak?ada setengah org tak makan kan..

18 comments:

Gieyana said...

perghh sedap giler nih....:)

td jer br pekena nih...next time leh cuba menu Farra nie pula..

P/s: thks dear..akak ok jer but sebak jer..:P

Bionic women said...

mebelesnya tengok gambor nih..huhu
terus perut berkeroncong..
kuew teow ada lam peti..esok pagi leh buat nih

mama_umar_maryam said...

i mmg peminat kuew tiaw,lagi basah,pekat dgn kuah lagi suke!

etiey.com© said...

memang meleleh.. wah memang basah!!

cik chinta said...

garu kepala, telan air liur melihat....

mama rifQy said...

waaaa..mase tgk taju..baru je terPK,,kot2 farra tau buat char kuew tiawwww !upenyee yang farra buat ni pon da macam char kue teoww..leh try ni

mama tisya said...

suka kuehtiaw kerang..yum2

=sz= said...

fuhhh sadappppp!
boleh try la pasni..heee

akak tgk "angin" buat kue teaw kungku / hongkong ;p

risa said...

hadoilahhhhh...akak giler char keow teow le sayammmmmmmmmmm:)

Adyshariz said...

wah sedapnya..nmpk sgt menarik

Ummi Eisya&Amani said...

sedapnye...tapi tak berapa suka kueh teaw ni..

amie said...

fuyohhhhh.nyumnyummm

mummy_ayu said...

suka sgt keaw tiow guyeng..lapar tgk nie..

AkUiStInI3 said...

sdpnyer kak...terliur sy tgk...nak order satu boley?? hehehe

mama iris said...

menu yg selalu dibuat di hari ahad....x tau kenapa....kalo nk mkn kuey teow je mesti hari ahad....hari sabtu tak best....hahaaha...psiko okeh....

e!ya said...

mleleh tgk lapar terusss..

siti said...

char kuey teow suka, kuey tew goreng tak bape, leh tak cmtu? hihi

-fiezaradzi.com-

Joy said...

skrg my fav, keow teow ladna...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails